Gepost op

Natuurlijk genieten van de zon

We weten allemaal dat de zon een waardevolle bron is van vitamine D. Om aan genoeg vitamine D te komen hoef je natuurlijk niet uren te bakken. Te veel zon is namelijk ook niet goed. Ik probeer de zon tussen 11 en 4 altijd wel te mijden door de schaduw op te zoeken. Het is goed om  jezelf goed te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van UVA en UVB, maar hoe doe je dat natuurlijk?

Gewone zonnebrand producten zitten helaas nog propvol schadelijke chemicaliën waarvan onderzoekers steeds vaker het vermoeden hebben dat de smeersels ondanks alle chemicaliën niet goed genoeg beschermen tegen de zon.

Gelukkig zijn er ook natuurlijke alternatieven zoals titanium dioxide en zink oxide. Deze stoffen creëren een natuurlijke reflectieve barrière tegen de schadelijke straling. De meeste minerale make-up bevatten deze stoffen en bieden dus redelijk wat bescherming bij normale blootstelling aan de zon.

Een goede zonnebrand is bijvoorbeeld La Roche-Posay Anthelios 40 Sunscreen Cream Spf 40. Dit is van de gehele lijn van dit merk het enige product dat als goed en veilig uit tests kwam. Goed opletten dus bij de aanschaf van een kant en klaar product!

Er zijn ook oliën die van nature een SPF factor hebben. Ik zet er hieronder een aantal op een rijtje. Gebruik ze samen om bijvoorbeeld een hogere SPF te krijgen. Ik blijf er wel bij zeggen dat op het heetst van de dag de zon links laten liggen nog altijd de beste manier is om de schade zoals vervroegde huidveroudering, pigmentvlekken en erger (huidkanker) te vermijden. Net zoals bij ‘gewone’ zonnebrand weet je bij de natuurlijke variant ook nooit zeker hoeveel SPF je nu daadwerkelijk op je snoet hebt, dus blijf jezelf monitoren in de zon!

Sun Advice-MiSS BiO-Natuurlijke zonbescherming

 

Avocado Olie
Zeer rijk aan antioxidanten en vitamine A en E. Het is een diep voedende olie (half droog) die de poriën niet verstopt en snel in de huid dringt. Zeer geschikt voor de droge huid. Natuurlijke SPF: 8

Carrot Oil | Wortel Olie (binnenkort in de shop)
Deze olie heeft een hoog SPF, namelijk tussen 15-30 afhankelijk van de soort. Het is een olie die je wel moet verdunnen. Onze wortel olie is een maceraat van zonnebloemolie en dan nog behoorlijk knaloranje. Voor mijn Sun Skin Cocktail mix ik deze olie met een beetje argan olie, tamanu en avocado.

Grapeseed | Druivenpit Olie
Ook zo’n antiaxidantenbom, deze olie staat bekend om z’n reparerende eigenschappen en zonschade/zonnebrand hoort ook in dat rijtje thuis. Natuurlijke SPF: 4

Jojoba Olie
De olie die het meest lijkt op ons natuurlijke talg. Een olie die goed is voor de zeer droge èn de zeer vette huid. Dit komt omdat jojoba olie je eigen talgproductie normaliseert: zo is je huid gezond in balans. Natuurlijke SPF: 4-8

Sesam Olie
Sesam olie is een heerlijk geurige olie die snel intrekt en veel gebruikt wordt om cellulites aan te pakken. Hoog gehalte aan vitamine E en een SPF: 4.

Tamanu Olie
Tamanu olie is 1 van mijn persoonlijke favorieten door de opmerkelijke werking op huidbeschadigingen. Naast de antibacteriële werking heeft tamanu ook een behoorlijke SPF: 18-22. De variatie in SPF heeft met de oogst en rijping van de noten te maken. Klik op de link om meer informatie over de positieve werking van tamanu olie op de huid.

Shea butter
Sheabutter of boter (karité) is een  dikke pasta die een zuur (cinnamic acid) bevat dat beschermd tegen ultraviolet licht. Sheabutter bevat ook vitamine A en E en is een heerlijk product om na het zonnen te gebruiken. Sheabutter heeft waanzinnige hydraterende eigenschappen -zit niet voor niets in veel producten- en wordt snel door de huid opgenomen. Natuurlijke SPF: 8

Zonnebrand zit in een klein hoekje, heb je de pech dat je net te lang in de zon zat op dat overheerlijke terras, zorg dan dat je 1 van bovenstaande olietjes bij de hand hebt of gebruik een aloë vera gel die je in de koelkast hebt staan. Super verkoelend en herstelt de huid in korte tijd.